Kuvittele, että sinulla on kohtuullinen määrä rahaa, jonka olet ansainnut rehkimällä töissä. Olet tehnyt pitkää päivää vuosikaudet, mahdollisesti ensin kouluttautunut ja käynyt opiskelun ohella hanttihommissa, mutta lopulta uurastuksesi on palkittu ja olet päässyt asemaan, jossa tulosi ovat kohtalaisen hyvät.

Eräs tuntemasi henkilö, kutsutaan häntä nyt vaikka Veltoksi, ei ole uurastanut samalla tavalla. Veltto on panostanut muihin, tärkeämmäksi kokemiinsa asioihin, kuten vaikka kehitysmaatutkimukseen, teologiaan tai punk-rockin soittamiseen. Veltto ei ansaitse itse rahaa kovinkaan paljon ja ajoittain Veltto on jopa puilla paljailla.

Eräänä päivänä Veltto ilmaantuu ovellesi. Häneltä on rahat kokonaan loppu, mutta ruokaa pitäisi saada. Ajattelet, että näinhän asia on ja annat Veltolle parinkympin setelin ruokaostoksia varten. Tunnet tehneesi hyvän työn ja auttaneesi kaveria hädässä.

Mutta asia ei ole ihan näin yksinkertainen Velton mielestä. Veltto tuijottaa hetken goottilaisella arkkitehtuurilla koristeltua sinertävää paperilappusta ja alkaa syytää kirouksia suuntaasi: “Riistäjä! Kitupiikki! Kapitalistisika!” ja vaatii kovaan ääneen lisää. Mielessäsi käy, että ehkäpä tosiaan olisit voinut antaa Veltolle vähän enemmän, ja annat toisen samanlaisen setelin. Tämäkään ei tyydytä Velttoa. Veltto haluaa lisää, koska sinulla on yhä enemmän kuin hänellä. Velton mielestä oikeus toteutuisi aikaisintaan siinä vaiheessa, kun sinulla ja Veltolla on rahaa yhtä paljon.

Lopulta onnistut antamaan Veltolle sen verran rahaa, että tämä tyytyy jättämään sinut tältä erää rauhaan.

Seuraavalla viikolla Veltto kuitenkin palaa ovellesi. Veltto on tuonut mukanaan kaverinsa, joka on yhtä varaton kuin Veltto. Jälleen Veltto pyytää sinulta rahaa, mutta tällä kertaa hän pyytää sitä myös kaverilleen. Raivottuaan aikansa Veltto suostuu poistumaan oveltasi, mutta vasta kun on saanut sekä itselleen että kaverilleen vähintään saman verran rahaa, kuin edellisellä viikolla. Heti oven sulkeuduttua Veltto ryhtyy kehumaan kaverilleen, kuinka solidaarinen ja hyvä tyyppi itse onkaan, hommassihan hän ystävälleen hyvän nipun rahaa jolla pärjäilee ainakin muutaman päivän verran. Sinut hän haukkuu itaraksi riistäjäpaskiaiseksi, kun et välittömästi ymmärtänyt, että kyllähän puutteessa olevalle pitää antaa.

Tekeekö sinun mieli antaa Veltolle vielä rahaa tämän haukuttua sinut itaraksi, koska annat liian vähän? Tekeekö sinun mieli antaa Velton kaverille rahaa Velton kerätessä kaiken kunnian? Oletko sinä mielestäsi itara? Onko Veltto moraalisesti oikeassa?

Velton retoriikka ja argumentit ovat vasemmiston retoriikkaa ja argumentteja. Miksi vasemmisto on “hyvä tyyppi”, mutta oikeisto se “riistäjäsika?” Kuka todellisuudessa maksaa vasemmiston hyvyyden?

Mainokset